![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST
* PRIMUL
SFÂNTUL NICODIM CEL SFINȚIT
DE LA TISMANA
Din capitolul
Cuviosul Nicodim Valahul
al cărții Mănăstirea Tismana vatră străbună,
autori Preot Dumitru Bălașa și Profesor Toma Hrisant
Tipărită prin stăruința, purtarea de grijă și
binecuvântarea Înalt Prea Sfințitului NESTOR
Arhiepiscop al Craiovei și MITROPOLIT AL OLTENIEI
Editura Mitropoliei Olteniei Craiova, 1983
Peștera
Sfântului Nicodim
Viața și
activitatea pilduitoare a fondatorului Mănăstirii Tismana au căpătat o aureolă
de legendă datorită atât tradițiilor monastice, cât și viziunii romantice a
unor călători și biografi (Paul de Alep, Ștefan Ieromonahul) sau a unor
istorici din veacul trecut (B. P. Hașdeu, D. Onciu, Al. Ștefulescu).
Astfel,
evenimentele multiple ale vieții sale, întreaga osârdie ctitoricească și
cărturărească au dat unor fapte și elemente reale supradimensionări sau
tălmăciri care au colorat tot mai mult valul aurit al istoriei hagiografice.
Cea
mai veche povestire a vieții lui Nicodim Valahul ne-a dat-o, într-o formă
rezumată, Paul de Alep. La această consemnare în scris a tradiției
păstrate de către călugării de la
Tismana cu privire la ctitorul mănăstirii lor s-a adăugat o mărturie figurată: mica
raclă de argint destinată să adăpostească un deget din moaștele
fondatorului Tismanei, dăruită la 1671 de către ierodiaconul Nicodim și
egumenul Petronie.
Racla de argint
Scenele care figurează pe
această raclă prezintă mai multe episoade din viața sfântului: una din scene îl
prezintă, împreună cu ctitoria sa,
înaintea Maicii Domnului, iar celelalte figurează nașterea sa, botezul,
hirotonia, anii învățăturii și scena trecerii prin foc în prezența craiului
Mateiaș al Ungariei.
Cam
la un veac după călătoria lui Paul de Alep, la 1767, în tiparnița de la Râmnic,
a apărut o carte care cuprindea și o biografie-elogiu a sfântului comemorat: Slujba
osebită a cuviosului Nicodim sfințitul (tipărită în zilele lui Alexandru
Scarlat Ghica, cu osârdia și cheltuiala episcopului Partenie al Râmnicului și
cu truda preotului Constantin Tipograful).
Ștefan
Ieromonahul și duhovnicul Tismanei
a dat, în anul 1839, o ediție mult adăugită a Slujbei osebite, oferind o
extensie deosebită relatării faptelor din viața Sfântul Nicodim, bazându-se pe
multe știri de proveniență orală, izvoare documentare, narative și epigrafice,
precum și bogate elemente folclorice.
Pe
lângă multe adevăruri interesante, în cuprinsul acestor pomeniri biografice
se găsesc și exagerări sau tălmăciri de naivă simplicitate întâlnite îndeobște
în operele hagiografice, care-și au izvorul în tradiția călugărească și
consemnările lui Paul de Alep. Astfel, adevărul zguduitor al prădăciunilor
făcute de către oștile principelui Gabriel Bathori în așezările și mănăstirile
muntene capătă o explicație naivă, voit răspândită pentru a spori (dacă mai era
nevoie) venerația față de Nicodim Valahul, motivându-se că invadatorii ar fi
urmărit chipurile să fure moaștele sfântului din cauza deosebitei prețuiri ce
i-o arătau (!).
Tot
astfel, reprezentarea minunii trecerii prin foc a căpătat detalieri și
sensuri istorice deformate: se spune că regele Sigismund al Ungariei, pe care
Nicodim intenționa să-l convertească la ortodoxism, a vrut să cerce pe
sfântul, să vază: poate face și alte feluri de minuni, sau numai tămăduirile
boalelor?
Toaca
detaliu cu vulturul bicefal al Basarabilor
și scena
Adormirea Maicii Domnului
De
fapt, se pare că a fost vorba de o probă judiciară la care Nicodim a fost
constrâns să ia parte, sub privirile și batjocură opresorilor, purtători ai
intereselor Scaunului apostolic catolic. Tot astfel, dintr-o greșeală de
informație, Paul de Alep pomenește că Sfântul Nicodim s-ar fi dus, din proprie
inițiativă, la Buda (și nu la Vidin) pentru a converti la ortodoxism pe regele
catolic și apostolic al Ungariei.
Adevărurile
despre viața și activitatea lui Nicodim sunt nu mai puțin fascinante.
Academicianul sârb Djordjie Sp. Radojicic precizează că Nicodim și
cneazul Lazăr, ruda sa, erau valahi din Prilepac, cetate aproape de Novo Brdo
- centrul minier sârb (Romanoslavica, XIII București, 1966, 78). El făcea
parte din vechii locuitori ai teritoriului daco-roman, sud dunărean peste care
s-au suprapus popoarele migratoare.
în 1326 a părăsit casa
părintească și viața cea plină de lux a fratelui său Lazăr și s-a
dus la muntele Athos, pentru a-și desăvârși cultura. Aci a fost hirotonit
diacon și apoi preot și a devenit dascăl și ritor foarte iscusit întru
amândouă scripturile (în cea slavonească limbă a sa și în cea elinească)... și
murind starețul l-au așezat năstavnic la mănăstire ( a Hilandarului).
Datorită
vieții sale curate și cunoștințelor însușite, a fost ales protos al
Sfântului Munte. Lazăr, ajuns împărat al sârbilor, ( 1371-1389), a trimis
pe Nicodim ruda sa la Constantinopol, în fruntea unei delegații care trebuia
să mijlocească ridicarea anatemei ce fusese aruncată asupra împărăției
sârbilor și a Bisericii lor. Înapoindu-se cu dezlegarea anatemei la despotul
Lazăr, acesta i-a propus să ia conducerea Bisericii sârbești.
Înfrângându-și orgoliul lumesc,
chemat de vocea meniri sale, a trecut la stânga Dunării.
Cauzele
venirii lui Nicodim în țara Românească trebuie puse și în legătură cu
împrejurările politice ale vremii. Se știe că, în 1365, Ludovic, regele
Ungariei, și-a îndreptat oștile spre sudul Dunării, pornind o veritabilă
cruciadă de catolicizare și cotropire, sub patronajul Scaunului apostolic. În
1368 atacă Severinul și, concomitent, ordonă înaintarea oștilor voievodului
Transilvaniei, Nicolae Lackfy, prin pasurile Carpaților spre capitala
voievodului român Vlaicu.
Cele
două armate sânt înfrânte și silite să se retragă, iar victoria lui Vlaicu îl
proiectează în ochii ortodocșilor din Vidin ca principalul apărător al intereselor lor împotriva
atacanților și cohortelor franciscane care încercau catolicizarea forțată a
populației respective. De pe urma cuceritorilor maghiari a avut mult de
suferit, în acea vreme, și cuviosul Nicodim, care se află-după unele izvoare-egumen
intr-o mănăstire din Craina.
Devenit -datorită austerității și altor multe
merite- o personalitate de primă însemnătate, acest brav erou al rezistenței
populare a vidinenilor, era prețuit cu deosebire și de voievodul muntean.
În planurile sale de a face
din țara Românească un adevărat bastion al ortodoxiei împotriva expansiunii
catolice, Vladislav a dat un loc important gândului folosirii zelului unui
adept atât de înflăcărat al curentului isihast protestatar cum era Nicodim.
Descifrând
hrisoave din secolul al XIV-lea, aflăm unul, care ne grăiește din adâncuri de
vremi, ca Vladislav voievod ascultând de
cinstitul între călugări, Nicodim, de asemenea și cu cheltuiala și cu daruri
de la domnia țării, iar cu munca lui Kir Nicodim
și a fraților săi a zidit și a zugrăvit mănăstirea Vodița, pe când
voievodul stăpânea aceste meleaguri românești și înființase cea de a doua
mitropolie a țării Românești, Mitropolia Severinului.
Ruinele Vodiței
Astfel
la Vodița, la câteva sute de metri de malul Dunării, rolul de ctitor la propriu
acordat lui Nicodim, este evident ( DRH, B,I,p.17-19). Constructori sânt chiar
călugării, în frunte cu Nicodim; ei au terminat în blocuri de piatră și
cărămidă intre anii 1369-1370, mănăstirea Vodița și, prin acesta, au îndeplinit
și un binechibzuit act politic, deoarece Vodița a devenit un avanpost înaintat
de rezistență ortodoxă și românească.
Prudent,
pentru a deruta pe regele maghiar, voievodul român renunță deplin la aproape
toate drepturile ce decurgeau din calitatea sa de ctitor, lăsând obștei
călugărești o autonomie deplină. Nevoit să nu se poată bucura în tihnă de
roadele eforturilor sale pentru organizarea Vodiței, din cauza atacului asupra
Severinului produs de către oștile catolice ale lui Nicolae de Gara, Nicodim
înțelege să slujească scopurile ofensivei ortodoxe prin participarea sa la
misiunea sârbească la Constantinopol, ca tâlmaci de cuvinte cum îl atestă
unele izvoare documentare.
Serviciile
sale au fost bine răsplătite de către cneazul Lazăr, de vreme ce fiul său,
Ștefan Lazarevici, avea să aducă inimoase mărturii despre mănăstirile din țara
Românească, care au fost zidite cu ajutorul fericitului meu părinte
lăcașul preacuratei Născătoare de Dumnezeu de Tismana și a lui Antonie de la
Vodița.
Aceeași
recunoaștere a meritului a făcut ca patriarhul Filotei să-i acorde lui Nicodim
rangul de arhimandrit, dreptul de a sfinți biserici și de a sluji purtând
bederniță.
Bedernița dăruită Tismanei
După o tradiție consemnată
atât de către Paul de Alep cât și în textul Pomenirii din 1767, Nicodim și
frații săi, nevoind să părăsească Vodița, au poposit pe locurile unde mai
târziu aveau să întemeieze Mănăstirea Gura Motrului.
HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST
* PRIMUL